fbpx

Depresja jest mi bardzo bliska, podobnie jak ok. 15% populacji w moim wieku. Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego obchodziliśmy w połowie października i ja obeszłam go szerokim łukiem, ale nie dlatego, że mnie… nie obchodzi.

Mam znowu bardzo intensywny czas, który nadweręża moje zdrowie psychiczne i fizyczne. Jedną z najlepszych rzeczy, jakie można zrobić w takiej sytuacji, jest redukcja. Zrezygnowałam z postowania w SoMe i pisania postu na blog w tamtym czasie, żeby ogarnąć minimum lokalne i zadbać o siebie.

Chciałam poruszyć temat dwóch często mylonych aspektów naszego emocjonalnego doświadczenia: depresji i chandry.

Obydwa stany wpływają na nasze codzienne życie, ale różnią się pod wieloma względami. Depresja jest poważnym problemem, który powoduje pewne dysfunkcje natury poznawczej. Dysfunkcje, które mogą mieć realne ekonomiczne konsekwencje dla jednostki.

Depresja: traktujmy ją poważnie

Depresja jest złożonym zaburzeniem psychicznym, które dotyka nie tylko umysłu, ale także ciała. Pisałam kiedyś notkę prasową o wprowadzeniu na rynek nowego, szybko działającego leku dla kobiet z depresją poporodową. Podczas researchu po raz pierwszy natknęłam się na arkusz diagnostyczny ciężkiej postaci depresji.

Bardzo mnie zaskoczyło, że wiele objawów somatycznych, których przyczyny bezskutecznie szukałam gdzie indziej, prawdopodobnie spowodowała u mnie depresja. Osoby dotknięte depresją często borykają się z uczuciem apatii, beznadziei i utraty zainteresowania życiem. Tak wygląda „medialny” obraz tej choroby.

Tymczasem depresja daje bardzo konkretne, namacalne objawy, jak zespół nadreaktywnego pęcherza, jelita nadwrażliwego, syndrom przewlekłego zmęczenia, uczucie „ołowianych” kończyn, problemy neurologiczne i gastryczne. To nie jest zwykłe uczucie smutku czy przygnębienia – to choroba wymagająca poważnego traktowania. Według najnowszych danych Światowej Organizacji Zdrowia ponad 300 milionów ludzi na całym świecie zmaga się z depresją.

Jaki wpływ na życie zawodowe ma depresja?

Depresja ma poważne konsekwencje zarówno dla jednostki, jak i społeczeństwa jako całości. Osoby z depresją często mają trudności z koncentracją, co wpływa na ich wydajność w pracy lub szkole. To z kolei prowadzi do spadku produktywności i wzrostu liczby dni na zwolnieniu chorobowym.

W badaniu Szwedów osoby z depresją często opisywały swoje problemy ze znalezieniem pracy. Uczestnicy badania doświadczali również problemów związanych z brakiem zdolności do pracy w obecnej sytuacji zawodowej, a tym samym obawą przed poszukiwaniem innej pracy. Niektórzy mieli problemy z brakiem zdolności do pracy w ogóle i w związku z tym nie byli w stanie szukać pracy.

Według badań depresja może spowodować nawet dwukrotny wzrost ryzyka wystąpienia innych problemów zdrowotnych, takich jak choroby serca czy cukrzyca.

Dziewczyna z rozmazanym tuszem trzyma przed twarzą kartkę a dorysowanym uśmiechem. Wyobrażenie depresji.
Photo by Sydney Sims on Unsplash

Chandra: drobny kapuśniaczek na słonecznym niebie

W przeciwieństwie do depresji chandra jest stanem, który może być reakcją na określone wydarzenia życiowe. Jest to uczucie przygnębienia, zwykle przejściowe i ustępuje samoistnie.

Chandra może wynikać z sytuacji stresujących, takich jak problemy w pracy czy nieciekawa sytuacja osobista. Oczywiście, każdy z nas doświadcza chandry od czasu do czasu (zwłaszcza jesienią, kiedy nie wiadomo jak i gdzie robi się zimno i ciemno, a jeszcze przed chwilą było tak milutko). Chandra jest naturalną towarzyszką ludzkiego życia.

Główną różnicą między depresją a chandrą jest ich trwałość i intensywność. Depresja utrzymuje się przez długi czas, często przez kilka tygodni lub nawet miesięcy, podczas gdy chandra jest przejściowym uczuciem, które ustępuje wraz z upływem czasu lub po rozwiązaniu problemu, który je wywołał.

Walka ze Złodziejami Radości

Zarówno depresja, jak i chandra, mimo że różnią się swoim charakterem, zasługują na zaopiekowanie. Walka z depresją wymaga wsparcia, zrozumienia oraz profesjonalnej pomocy terapeutycznej. Chandrę można przezwyciężyć pozytywnym podejściem do życia, zwiększeniem dawki relaksu i otoczenie się wsparciem bliskich.

Agnieszka Kulczycka zebrała na swoim blogu o rozwoju osobistym multum sposobów, na to, jak kobiety radzą sobie z jesienną chandrą. Serdecznie polecam również odcinki podcastu Kurs na Rozwój Agnieszki.

Jakiś czas temu zaczęłam czytać książkę Catherine May Zimowanie. Moc odpoczynku i wyciszenia, kiedy wszystko idzie nie tak. Urokliwa lektura o tym, jak ludzie i przyroda znajdują swoje sposoby na to, by przetrwać trudne chwile. Skończyłam ją czytać gdzieś w połowie lutego, wraz z nadejściem wiosny, więc czas wrócić do niej 🙂 W każdym razie ta książka może wzmocnić i skłonić do ciekawych refleksji.

Cierpisz na depresję albo podejrzewasz u siebie chorobę? Daj sobie pomóc. Masz bliską osobę, u której podejrzewasz depresję? Udziel jej wsparcia, okaż empatię. Często tyle to już bardzo dużo.

Źródła
Depressive disorder (depression) (who.int)
Full article: Occupational performance problems in people with depression and anxiety (tandfonline.com)
38 Engaging Depression Statistics & Facts for 2023 (medalerthelp.org)
How Many People Experience Depression Worldwide? Facts And Statistics (betterhelp.com)