Dlaczego warto pisać materiały informacyjne? Materiały informacyjne pomagają twoim pacjentom podejmować decyzje dotyczące swojego zdrowia i życia w oparciu o sprawdzone informacje.
Język, którym są napisane powinien być zrozumiały dla osób, do których jest skierowany i adekwatny do poruszanej kwestii zdrowotnej.
W tym materiale zgromadziłam kilka wskazówek, które pomogą ci przygotować lepsze materiały informacyjne dla twoich pacjentów.
- Pisz z punktu widzenia pacjenta
- Zastanów się, co twój pacjent wie na temat, który chcesz poruszyć. Jaka jest jego widza na temat choroby? Leków? Postępowania? Weź pod uwagę, że większość pacjentów może mieć wiedzę na poziomie szkoły podstawowej lub nie wiedzieć kompletnie nic.
- Może być też tak, że choroba w pewnym stopniu utrudnia mu rozumienie twojego komunikatu – to również warto wziąć pod uwagę.
- Używaj przyjaznego języka
- Stosuj zaimki osobowe takie jak „my”, „ty”. Pomoże ci to zbudować relację z twoim pacjentem.
- Pisz krótkimi zdaniami
- Postaraj się, by zdanie miało maksymalnie 15 słów i używaj jak najwięcej dwusylabowych wyrazów. W jednym zdaniu nakreśl jedną myśl. Bądź bezpośredni i używaj minimum znaków interpunkcyjnych.
- Używaj czasowników w stronie czynnej i pisz w czasie teraźniejszym
- Mówimy w stronie czynnej. Czasowniki w tej formie nadają tekstom płynności. Dzięki nim napiszesz tekst, za którym twój pacjent z łatwością nadąży. Osadzaj akcje w teraźniejszości. Dużo łatwiej przyswoić komunikat: „Jesteś umówiony na…” niż „Zapisałeś się właśnie na wizytę w dniu…”
- Nie używaj dużych liter
- Pacjentowi trudno czytać kapitaliki. W Internecie podkreślają ekspresję, mogą oznaczać krzyk i być uznane za niegrzeczne.
- Wykorzystaj wypunktowania
- Podziel skomplikowane informacje na punkty lub kroki.
- Krótkie akapity
- Długie bloki tekstu wyglądają przytłaczająco. Trzymaj się zasady „jedna myśl – jeden akapit”. Używaj wypunktowań i śródtytułów, by uporządkować tekst. Więcej białej przestrzeni wokół tekstu wprowadza wizualny „oddech” dla czytającego.
- Liczby zastąp słowami
- Czasami lepiej potraktować liczby opisowo i napisać „jedna na dziesięć osób” zamiast 10,15%, by zbudować obraz w głowie twojego pacjenta.
- Używaj obrazów i diagramów
- Wielu ludzi jest wzrokowcami i lepiej zapamiętuje informacje w formie ilustracji. Wykorzystaj to, by wzmocnić swój przekaz. Dobierz odpowiednie, proste i atrakcyjne materiały.
- Odnieś się do rzeczywistości pacjenta
- Pomóż zrozumieć swojemu pacjentowi, o czym mówisz. Jeśli chcesz starszemu pacjentowi wytłumaczyć, na czym polegają jego problemy z pamięcią, nie nawiązuj do komputerów. Wybierz przedmiot, który zna, np. płyta gramofonowa.
- Pisz zwięźle i spójnie
- Nie rozpisuj się, skup na 3 do 5 kluczowych informacji. Pamiętaj, że często będą to fakty bardzo podstawowe. Zadbaj o to, by cała komunikacja na twojej stronie internetowej, w ulotkach, materiałach informacyjnych była spójna. Upewnij się, że pacjent otrzymuje z różnych kanałów komunikacji z tobą zgodne informacje.
- Wyjaśnij instrukcje
- Zawsze jeśli prosisz o coś pacjenta, wyjaśnij mu dlaczego powinien cię posłuchać. Pomoże mu to zrozumieć proces leczenia czy zabieg. I pozytywnie wpłynie na jego motywację do spełnienia tej prośby. Np. „Proszę nie jeść co najmniej 6 godzin przed operacją”
- Bądź pomocny i uprzejmy
- Pomóż pacjentowi podjąć decyzję na podstawie faktów. Poinformuj o korzyściach, ryzyku, efektach ubocznych, rodzajach leczenia lub interwencji medycznych. Rób to w sposób, który nie narusza granic pacjenta.
- Nie wprowadzaj zamieszania
- Nie rozdrabniaj się, skup się na temacie, którego dotyczy materiał edukacyjny. Zbyt wiele niezwiązanych informacji w jednym miejscu może spowodować, że pacjent poczuje się zagubiony.
- Używaj słów z mowy potocznej
- Pisz prosto. Tak, by pacjent z łatwością cię zrozumiał. Rezygnuj z żargonu i akronimów. Jeśli musisz wprowadzić nowe słowo, powtarzaj je często.
- Przykład? Analgetyk – środek przeciwbólowy.
- Testuj swój tekst
- Poproś kogoś bliskiego, by powiedział własnymi słowami to, co znajduje się w twoich materiałach informacyjnych. Zapytaj, czy wie, co ma robić w kontekście procedur medycznych.
- Poinformuj o alternatywnych formatach twoich informacji
- Jeśli twoje materiały są również dostępne np. w formie audio lub napisane Braille’m, poinformuj o tym.